الیاف مصنوعی

همه چیز درباره الیاف مصنوعی

همه چیز درباره الیاف مصنوعی

الیاف، ماده اولیه صنعت نساجی است و الیاف مصنوعی از مهم ترین و پرکاربرد ترین نوع الیاف محسوب می‌شود. امروزه شناسایی کردن نوع جنس و ویژگی های الیاف اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، مخصوصا برای این دسته از افرادی که مهارت آن ها تولید انواع پوشاک است. هنگام طراحی الگو، برش پارچه، شست و شو و لکه‌گیری پارچه باید با خواص الیافی که در پارچه به کار رفته است آشنایی داشته باشیم.

الیاف مصنوعی، به گروهی از الیاف نساجی گفته می‌شود که توسط روش‌های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می‌شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است ریشه طبیعی داشته باشند. الیاف مصنوعی تنوع زیادی دارد، برخی از انواع آن مثل: الیاف اکرلیک، پلی آمید (نایلون) و… می‌ باشد که همه گی آنان را با نام انواع الیاف مصنوعی می شناسند.

استفاده مدرن از الیاف در پزشکی بسیار گسترده است؛ پانسمان‌های جراحی و ماسک، کلاه، لباس، الیاف قابل کاشت برای بخیه‌ها، پیوند‌های عروقی و ترمیم قلب، دیالیز و غشا‌های اکسیژن ساز و…. بنابراین، همه ما در جایی زندگی می‌کنیم که ماده ها و مواد به شکل الیاف همواره در اطراف محل زندگی ما وجود دارند. در این مقاله از وب سایت جهان الیاف به معرفی الیاف مصنوعی و انواع الیاف مصنوعی خواهیم پرداخت.

معرفی انواع الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی گروهی از الیاف نساجی هستند که با روش خاص و به شکل مصنوعی تولید می گردند. این الیاف به طور معمول درون طبیعت وجود نداشته اما احتمال دارد ریشه طبیعی داشته باشند، همانند: پلی آمید، نایلون، الیاف اکریلیک. این الیاف به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول الیاف نیمه مصنوعی یا بازیافته می باشند و در ساخت آنها از الیاف طبیعی بهره گرفته می ‌شود. گروه دوم نیز شامل الیاف ترکیبی است و در آنها تنها از مواد شیمیایی استفاده می شود.

کاربرد انواع الیاف مصنوعی

کاربرد انواع الیاف مصنوعی

الیاف پلی استری

الیاف پلی استر مهم‌ترین انواع الیاف مصنوعی ساخت دست بشر هستند که با تولید حدود ۲۲ میلیون تُن در سال ۲۰۰۳ (۵۸% الیاف درهم تنیده‌ی پیوسته / ۴۲% الیاف کوتاه)، برای چندین سال بر تولید الیاف کتانی غلبه داشتند. تعداد کارخانه‌های دایرشده برای تولید این الیاف در جهان تاکنون، چیزی بیشتر از ۵۰۰ عدد تخمین‌زده شده است.

این واقعیت که ۷۵% تولید این الیاف در آسیا انجام می‌شود، جنبه‌ی قابل ملاحظه و مهمِ دیگری درباره‌ی الیاف پلی استر هالو است که از نقطه نظرِ بُعد جغرافیایی- اقتصادی، حائز اهمیت است. زمانی که پلی استر ها به سهم ۶۵ درصدی در بازار الیاف مصنوعی دست یافتند، رکورد بیشترین الیاف مصنوعی تولید شده در میان الیاف پلی آمید را تا سال ۱۹۷۲ بدست آورده است.

این موفقیت حاصل شده برای الیاف پلی استر سالید ،به خاطر داشتن ویژگی‌های همچون تطابق داشتن و قابل استفاده بودن در قسمت های کاربردی مختلف و نیز پایین بودن نسبی انداره مواد خام اولیه مورد نیاز و خرج ‌های تولید بوده است.

مزایا الیاف پلی استر

  • قوی
  • مقاوم دربرابر کش آمدن و در برابر آب رفتن
  • مقاوم در برابر بیشترِ مواد شیمیایی
  • خشک شوندگی سریع
  • خاصیت ارتجاعی بودن و نو ماندن در هنگامی که خیس شده و یا خشک شده
  • مقاوم بودن در برابر چروک شدن و ساییده شدن
  • حفظ حالت پلیسه‌ها و خط اتوهایِ تثبیتِ حرارتی شده
  • شستشوی راحت
  • مصارف عمده این الیاف
  • پوشاک: بلوز، پیراهن مردانه، پوشاک حرفه‌ای، پوشاک کودکان، پیراهن، جوراب مردانه، لباس‌های عایقی، کراوات، لباس زیر زنانه و مردانه، لباس‌های دارای اُتوی دائم، لباس راحتی، کت و شلوار.
  • اسباب اثاثیه منزل: کفپوش، پرده، تزئینات، ملحفه و روکش بالش.
  • سایر موارد: پرکننده‌ی داخل بسیاری از محصولات، شیلنگ آتش نشانی، تسمه برقی، طناب و توری، نخ لاستیک اتومبیل، بادبان، تسمه‌ی V شکل.

الیاف پلی آمید

این گروه از الیاف مصنوعی عملاً در بازار پارچه و منسوجات را به سوی الیافی گشود که هیچ گونه ارتباطی با جهان طبیعت نداشته اند. تولید این الیاف مصنوعی با کمک حدود ۳۰۰ کارخانه و با مقادیری همچون حدود ۹/۳ میلیون تُن در سراسر جهان انجام گرفته است.

همین تولیدات حدودا ۶۰ درصد الیاف پلی آمید نوع ۶ و ۴۰ درصد الیاف پلی آمید نوع ۶. ۶ تقسیم می‌شود؛ این الیاف به طور عمده از ترکیب نخ‌های درهم تنیده‌ی پیوسته (۸۵%)، در ازای ۱۵% الیاف کوتاه تشکیل می‌شوند. کشور‌های اصلی تولیدکننده‌ی این الیاف، همچنان اروپا و ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شوند.

الیاف اکریلیک

تولیدات این دسته از الیاف مصنوعی تقریبا دو و نیم میلیون تُن تخمین‌زده شده است و نکته ای که در اینحا حائز اهمییت می باشد این است که اروپای غربی منطقه‌ای است که تا به کنون بالاترین و بیشترین سطح تولیدات این الیاف مصنوعی را داشته است. استفاده ها‌یی که عمده و اصلی از این الیاف مصنوعی می شود در قسمت های مربوط به پارچه‌های پشمی می باشد که در حال حاضر سنتی هم باشد و در عمل، فقط در قالب های الیاف مصنوعی ناپیوسته و گسسته و یا الیاف مصنوعی اصلی و در حال تولید می‌باشد.

الیاف اکریلیکی، افزایش تولیدِ بسیار اندک و ناچیزی را نشان می‌دهند و در نتیجه سهم این الیاف در بازار الیاف مصنوعی، از ۲۰% در سال ۱۹۷۰ به ۹% در سال ۲۰۰۲ افت پیدا کرده است.

مزایا الیاف اکریلیک

  • نرم و گرم
  • حالت پشم مانند
  • حفظ شکل پارچه
  • خاصیت ارتجاعی
  • خشک شوندگی سریع (پس از شستشو)
  • مقاوم در برابر حشرات، تابش مستقیم نور خورشید، چربی ها و مواد های شیمیایی

مصارف الیاف اکریلیک

  • البسه: پیراهن، پوشاک کودک، لباس‌های بافتنی، لباس مخصوص اسکی، جوراب، لباس ورزشی، پلیوِر.
  • پارچه‌ها: پارچه‌های پشمی و پشم دار و خزمانند، به عنوان پارچه ها‌ی رویی و بالایی و در پارچه‌های بدون بافت تولید شده نشات گرفته از چسباندن الیاف مصنوعی، خز‌های مصنوعی و پارچه‌های کشباف می باشد.
  • اسباب و اثاثیه‌ی منزل: پتو، کفپوش، تزئینات پرده، پارچه‌ی مبل.
  • سایر موارد: پوشش (کاور) اتومبیل، سایه‌بان، محصولات کاموایی و دستباف، پارچه‌های مورد استفاده در عمران و صنعت.

الیاف پلی پروپیلن

این الیاف آخرین نسل الیاف مصنوعی هستند و با توجه به این که در بخش‌های دیگری نیز کاربرد دارند (به عنوان مثال در صنعت پلاستیک‌سازی)، اهمیت آن همیشه فقط در بخش نساجی دیده نشده است.

در واقعییت حتی با ندیده گرفتن همچون بخش‌هایی، تولید های انجام شده صرفاً برای مصرف های نساجی می‌تواند تقریبا حدود ۳ میلیون تُن تخمین‌زده شود و این امر نشان دهنده‌ نرخ رشد اسنوار و پایدار می باشد. بارز ترین تولیدکنندگان این الیاف مصنوعی، کشور های اروپایی و آمریکا هستند.

 الیاف اسپندکس

اسپندکس اسمی می باشد که عمومی و بنا به معرفی، الیاف مصنوعی هستند که در آنان ماده ای به نام لیف ساز که عبارتنداز یک عدد بسپرا سنتزی زنجیر بلند و دراز که حاوی دست‌کم 85 درصد الیاف مصنوعی از نوع پلی اورتان قطعه‌ای می باشد. از نمونه‌های دیگر و تجارتی این ماده مصنوعی می‌توان به لیکرا، گلوسپان و حتی نیوما را نام برد و اسم آن ها را ذکر کرد.

ویژگی الیاف اسپندکس

  • قابلیت کش آمدن و کشیده شدن تا ۵۰۰ درصد بدون اینکه پارچه پاره شود
  • بار‌ها می‌تواند کش بیاید و مجدداً به همان سایز اولیه‌ی خود بازگردد
  • وزن سبک
  • بسیار قوی‌تر و بادوام‌تر از پلاستیک
  • مقاوم در برابر چربی‌های بدن

مصارف الیاف اسپندکس

کالا‌ها: کالا ها شامل لباس های ورزشکاران، انواع لباس شنا، پارچه‌های متفاوت اعم از توری ظریف، انواع زیرپوشهای مردانه و زنانه، لباس های گلف، شلوار های مخصوص ورزش اسکی، انواع لباس های راحتی، جوراب های مخصوص بیماری واریس و یا جراحی و … می باشد.

ریون و استات

از نخ‌های ویسکوز که با مقاومت بالا میان ویسکوز معمولی و ویسکوز با قدرت بالا و کشش بسیار بالا به اندازه جهت‌گیری مولکول‌های الیاف مصنوعی و حتی موقع ساخت هم بستگی دارد. قیمت های متنوع پارچه های ریون و استات به مقدار اندازه رشته های بکار رفته، فرایند و مراحل ساخت و نوع پرداخت های کمی متغیر می باشد. در فعالیت های نساجی، پارچه ریون و پارچه استات عمدتاً و تقریبا برای مصارف پوشاک های زنانه، انواع پرده و مبلمان ها و در اختلاط با انواع مختلف پشم به مصرف  تنوع مختلف فرش ماشینی و موکت ها می‌رسند.

مزایا الیاف ریون

  • جذب رطوبت بالا
  • نرم و راحت
  • رنگ‌آمیزی راحت
  • روان
  • استفاده راحت
  • مزایا  الیاف استات
  • ظاهر فوق‌العاده زیبا و مجلل و احساس خوب و جذاب
  •  طیف وسیعی از رنگ‌ها و درخشندگی
  • دوام و نرمی بسیار بالا
  • سرعت خشک شدن تقریبا سریع در هنگام بعد از شستشو
  • مقاومت بالا در برابر آب رفتگی،  و حتی حشرات و کپک زدن الیاف

مصرف الیاف ریون

پوشاک: این دسته شامل انواع بلوز، مدل های مختلف کت، پیراهن ها، ژاکت، لباس های زیر، آستردوزی های جذاب و دیدنی، کلاه دوزی، لباس های بارانی، انواع لباس های راحتی، پیراهن های ورزشی، پوشاک ورزشی، کت و شلوار های مجلسی، انواع کراوات، تنوع لباس کار و … می باشد.

اسباب اثاثیه منزل: روکش رختخواب، پتو، کفپوش، پرده، تزئینات پرده، ملحفه، روکش بالش، رومیزی، روکش مبل.

سایر موارد: در این دسته محصولات شامل صنعتی، پزشکی و جراحی، محصول های بدون بافت، انواع نخ، لاستیک اتومبیل و … می باشد.

مصرف الیاف استات

البسه: این دسته شامل مواردی همچون بلوز، پیراهن، انواع لباس زیر همچون گن و شکم بند، انواع لباس زیر های زنانه، آستردوزی ها، پیراهن های مردانه، انواع شلوار های راحتی، لباس های ورزشی و … می باشد.

پارچه‌ها: پارچه‌های گلدوزی (پارچه‌های تزئینی) کرپ، پارچه‌های دو بافتی، پارچه‌های نرم ابریشمی، پارچه‌های کشباف، قیطان و بند، ساتن، پارچه‌های تافته (از ابریشم یا الیاف مصنوعی)، تریکو.

اسباب و اثاثیه‌ی منزل: پرده‌ها، پارچه‌های مبلی.

سایر مصارف: فیلتر سیگار، پُرکننده‌ی بالش (برای پُر کردنِ داخل بالش)، محصولات لحاف دوزی.

الیاف سنتزی

انواع الیاف غیر سلولوزی را که بازارشان به‌سرعت روبه رشد است می‌توان ازنظر شیمیایی و روش ریسندگی مطابق مطلب الیاف سنتزی را به ۳ دسته تقسیم‌بندی کرد.

روش‌های ریسندگی این الیاف به سه دسته مذاب، خشک و‌تر تقسیم می‌شوند که در ادامه این مطلب به معرفی این ۳ دسته خواهیم پرداخت.

ریسندگی مذاب

ریسندگی مذاب  در اوایل و ابتدا کار برای انواع نایلون ها ابداع شده و برای مواد پلی‌استر، پلی وینیل، پلی‌پروپیلن و دیگر مواد هم استفاده می شده است و در حال حاضر هم استفاده می شود. در این مدل و روش جذاب، بسپار مذاب به درون لوله‌ها و یا رشته ساز های مویین، پمپ می‌شود. رشته‌های بسپاری که از فضا های معیین شده رشته ساز بیرون می‌آیند، با عبور کردن در هوای بسیار سرد منجمد می‌شوند.

ریسندگی خشک

نکته ای که در اینجا حائز اهمییت می باشد این است که در ریسندگی های خشک بسپار ها در حلال های آلی مناسبی حل و مخلوط می‌شود. محلول به‌دست‌آمده از درون رشته ساز با فشار عبور داده می‌شود و به‌محض تبخیر حلال در هوای گرم، رشته‌های خشک تشکیل می‌شوند.

ریسندگی‌تر

در این دسته از توضیحات، محلول های بسپار حالتی ریسیده دارند و در همین حالت این الیاف مصنوعی در حمام شیمیایی منعقد می‌شود. مثلاً اگر بخواهیم مثالی بزنیم بسپار هایی که حل‌شده در دی متیل استامید در مقدار زیادی از گلیسیرین در ۱۴۰ یا در مقدار زیادی از کلسیم کلرید 40 درصد در ۹۰ انعقاد می‌گردد. آکریلی‌ها مثل آکریلان و کرسلان به روش ریسندگی‌تر تهیه می‌شوند.

الیاف مصنوعی بالش

الیاف مصنوعی از جمله الیاف مناسب برای پر کردن بالش به شمار می ‌روند. عدم ایجاد حساسیت و آلرژی از جمله شاخص ترین خصوصیات بالش های حاوی الیاف مصنوعی می باشد. این بالش ها به ویژه آنهایی که دارای روکش نخی هستند برای اشخاص دارای حساسیت بسیار مناسب  می باشند. همچنین بالش هایی که دارای این الیاف هستند قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند. در مقابل بالش های دارای الیاف طبیعی در اثر شستشو در ماشین لباسشویی سریعا آسیب می بینند. در هنگام خرید این بالش ها باید دقت کنید که به طور یکدست و کامل پر شده باشند تا دچار گردن درد نشوید.

الیاف مصنوعی ویسکوز

الیاف مصنوعی ویسکوز یا ریون الیافی هستند که برخلاف تصور عمومی پایه طبیعی داشته و لینن و پنبه ماهیت سلولزی دارند. سلولز ماده ای شیمیایی و مایع غلیظی است که در تمام گیاهان وجود دارد و آن را به شیوه خاصی عمل می آورند. تهیه الیاف ویسکوز یا ریون به وسیله دو شیمیدان که روی ساختمان سلول مطالعات دقیقی داشتند صورت گرفت. البته به خاطر استحکام پایین این الیاف مدتی طول کشید تا به شکل تجاری روانه بازار شوند. آن را به صورت های مختلفی می توان ساخت، زیرا ریون ساخته دست بشر بوده و به هر صورتی می تواند به عمل آید.

الیاف مصنوعی ویسکوز

الیاف مصنوعی ویسکوز

به طور کلی تمامی محصولات طبیعی که سلولز کافی دارند برای تهیه الیاف ویسکوز مناسب هستند. به طور معمول از تفاله نیشکر، الوار درختان، برنج، گندم و کاه برای تهیه آن استفاده شده و طی مراحل متفاوتی این مواد به صورت خاصی با درصد ناخالصی بسیار کم عمل می آیند. این خمیر پس از عبور از رشته ساز و نیز استخر انعقاد به شکل الیاف در خواهد آمد. استحکام الیاف ویسکوز برخلاف پنبه بعد از جذب رطوبت کاهش پیدا می ‌کند. زیرا مناطق آمورف در آن نسبت به پنبه بیشتر می باشد. وجود مناطق آمورف سبب می شود رنگ پذیری و جذب رطوبت ویسکوز نسبت به پنبه بیشتر باشد.

 الیاف مصنوعی کرج

خرید و فروش الیاف مصنوعی کرج همانند سایر شهرها با روش های مختلفی صورت می گیرد.  به صرفه ترین و اولین روش خرید به صورت مستقیم از کارخانه های تولید الیاف می باشد. خرید بدون واسطه و عمده از کارخانه به کمتر شدن هزینه ها کمک شایانی می ‌کند. روش دیگر خرید این الیاف به صورت اینترنتی و از سایت های معتبر می ‌باشد. از این سایت ‌ها نیز می‌ توان به صورت عمده خریداری نمود.

 خرید الیاف مصنوعی

امروزه خرید الیاف مصنوعی به صورت اینترنتی بسیار رایج شده است. از مزایای خرید به این شکل می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه ها اشاره کرد. این الیاف جایگزین مناسبی برای پنبه و پشم در اکثر موارد می باشند. به همین علت امروزه در صنایع مختلف فروش الیاف پلی استر مصنوعی با استقبال زیادی روبرو شده است.

جهان الیاف از جمله سایت های معتبر در زمینه خرید و فروش این نوع الیاف به شمار می ‌رود. محصولات ارائه شده در این سایت با حداکثر کیفیت و قیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار می گیرد. با مراجعه به سایت جهان الیاف می توانید از طریق راه های ارتباطی درون سایت با کارشناسان مجموعه تماس برقرار کرده و راهنمایی لازم را برای خرید الیاف مورد نظرتان دریافت کنید.

 انواع الیاف مصنوعی

به طور کلی الیاف مصنوعی بر اساس ماده تشکیل دهنده آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

 الیاف مصنوعی بازیافته یا قابل بازیافت

برای تهیه این الیاف از پلیمرهای طبیعی مثل پروتئین و سلولوز تحت عنوان مواد اولیه استفاده می گردد. از الیاف مصنوعی بازیافته می توان به ویسکوز ریون (Viscose Rayon) و استات سلولز(Cellulose Acetate) اشاره نمود.

 الیاف مصنوعی سینتتیک

از پلیمریزاسیون مونومرهای مناسب برای تهیه الیاف مصنوعی سینتتیک استفاده می‌ شود. پلیمرهای تشکیل دهنده این الیاف به لحاظ فعل و انفعالات شیمیایی به دو دسته تقسیم می شوند:

پلیمرهای افزایشی:  در اثر ترکیب مونومرهای ساده با هم و بدون اینکه مولکولی از دست برود پلیمرهای افزایشی به دست می آیند. این مونومرها حاوی باند دوگانه و گروه های متیلن هستند. از مهمترین این مونومرها می توان به وینیل سیانید Vinyl Cyanide، اتیلن Ethylene و متیل متاکریلات Methyl Methacrylate اشاره نمود.

پلیمرهای تراکمی: این پلیمرها به سه روش قابل تهیه می باشند.

الیاف مصنوعی سینتتیک

قیمت الیاف مصنوعی کیلویی

همانطور که گفتیم خرید و فروش الیاف مصنوعی به صورت عمده و به ویژه از درب کارخانه یا تولیدی برای خریدار بسیار به صرفه خواهد بود. قیمت این الیاف تا حدود زیادی به کیفیت و روش خرید شما بستگی دارد. خرید به صورت عمده سبب می شود هزینه های نهایی کاهش یابد. همچنین خرید از سایت ها و مراکز معتبر سبب می شود هزینه های نهایی کاهش پیدا کند. الیاف مصنوعی در دو مدل ساده و توپی در بازار موجود هستند. این الیاف در بسته های ۲۰ و نیز 30 کیلوگرمی به بازار عرضه می گردند.

 الیاف مصنوعی از چه موادی ساخته می شوند؟

الیاف به طور کلی دسته بزرگی از پلیمرها هستند که از اواخر قرن نوزدهم تولید آنها آغاز شد. الیاف مصنوعی از مواد شیمیایی به دست می آیند. یعنی دارای ساختمان پروتئینی و یا سلولزی نیستند و در ساخت آنها طبیعت نقشی ندارد. بنابراین با اجرای فرآیندهای مختلف شیمیایی به آنها ساختمان لیفی داده می شود. سه گروه از الیاف سنتزی مصنوعی عبارتند از:

 پلی آمید ها : از این الیاف می ‌توان به نایلون اشاره کرد.

پلی استر: مثل ترویرا، داکرون، تترون، تریلن، مشتقات وینیلی همانند ارلن، اکریلیک و  pvc. به طور کلی الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخته دارای دو منشاء می باشند.

 منشاء طبیعی

مهمترین منابع طبیعی برای تهیه این الیاف، سلولز گیاهان است. نظیر این الیاف استات و ویسکوز ریون می باشد.

 منشاء مصنوعی

تولید این الیاف با منشاء مصنوعی معمولا از پلیمرهای مصنوعی که در واقع مشتقات گاز و نفت هستند صورت می گیرد.

انواع الیاف طبیعی

انواع الیاف طبیعی

 تولید الیاف مصنوعی

تولید الیاف مصنوعی با روش های متفاوتی انجام می گیرد. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم:

 

ذوب ریسی

یکی از ساده ترین، سریع ترین و نیز اقتصادی ترین روش ها برای تولید این  الیاف روش ذوب ریسی می باشد. این روش مناسب پلیمرهایی است که قابل ذوب شدن بوده و یا ترموپلاست هستند. پلیمرهای پروتئینی و سلولزی ترموست بوده و قابلیت ذوب شدن نداشته و در دمای بالا تخریب می گردند. اولین مرحله در ذوب ریسی مرحله سنتز پلیمر می باشد.

در گام بعدی پلیمر به صورت چیپس، گرانول، پودر یا ورقه وارد کارخانه ریسندگی می شود. سپس پلیمر جامد تبدیل به ماده مذاب می شود. این ماده باید قابلیت ریسندگی داشته باشد. مرحله بعدی مرحله اکسترودر یعنی مذاب و مخلوط کردن و هموژن سازی می باشد. طراحی این مرحله بسیار مهم بوده و روی لیف نهایی و خواص مذاب اثرگذار می باشد. درون اکسترودر ناخالصی ها جداسازی می شوند. اگر ناخالصی ها در ساختمان لیف بمانند، سبب پارگی می شوند. سپس مواد مذاب وارد رشته ساز شده و بعد از عبور از آن به رشته لیف تبدیل می شوند.

گام بعدی انجماد یا سرد کردن می باشد که اهمیت بسیاری در ذوب ریسی دارد. اگر سرد کردن با سرعت زیاد انجام شود، الیاف بدون اینکه آرایش پیدا کنند منجمد شده و درصد آمورف آنها زیاد خواهد شد. قدم بعدی کشش می باشد که طی دو مرحله صورت می گیرد. یک مرحله بر اثر اختلاف سرعت میان پمپ تغذیه و غلتک برداشت بوده و مرحله دیگر در ناحیه کشش صورت می‌گیرد و از دو جفت غلتک تشکیل شده است. نایلون و پلی استر به این روش تهیه می شوند.

 

 محلول ریسی

محلول ریسی به دو صورت تر ریسی و خشک ریسی انجام می شود.

  1. خشک ریسی : زمانی که حلال فرار و پلیمر ترموست داریم روش خشک ریسی را انجام می ‌دهیم. در این روش ابتدا پلیمر را درون حلال حل کرده و بعد از گرفتن ناخالصی ها، آن را از داخل رشته ساز عبور می دهیم. این رشته ها بعد از عبور از رشته ساز به شکل محلول بوده و باید جامد شوند. بنابراین باید حلال پلیمر تبخیر شود تا استخراج گردد. با حرارت دادن به آن حلال خارج شده و آن را سرد می کنیم. سرد شدن باید تدریجی صورت گیرد. نواحی کشش در روش خشک ریسی بین غلتک برداشت و پمپ تغذیه می باشد. استات و اکریلیک به این روش تولید می شوند.
  2. ترریسی: در این روش حلال فرار نبوده و در حمام انعقاد عملیات استخراج آن صورت می گیرد. لیف بعد از خروج از رشته ها به شکل محلول بوده و درون حمام انعقاد حلال خارج شده و لیف جامد می گردد. اکریلیک و ویسکوز به این روش نیز قابل تولید هستند.

 الیاف مصنوعی پلی استر

الیاف مصنوعی پلی استر جایگزین مناسبی برای نخ های طبیعی و پنبه هستند و کاربردهای فراوانی دارند. این الیاف دارای انواع متفاوتی بوده و بر اساس ویژگی های مواد اولیه مورد استفاده و روش تولید کاربردهای متفاوتی دارند. پلی استر در واقع به گونه‌ای از پلیمرها گفته می شود که شامل گروه های استر هستند. الیاف پلی استر در کارخانه و صنایع مختلف بسیار مورد استفاده بوده و برای تولید محصولات مختلفی از آنها استفاده می شود.

الیاف نرم و لطیف

ویژگی های الیاف پلی استر

از جمله ویژگی ‌های آن می ‌توان اشاره نمود به: نرم و سبک و گرم بودن الیاف، بادوام بودن، ضد آلرژی و بهداشتی بودن الیاف، رطوبت و بو نمی گیرند. با ماشین و دست قابل شستشو هستند. الیاف پلی استر در یکدیگر نمی پیچند.

کاربردها

از الیاف پلی استر می توان در تهیه موکت و فرش، عایق های رطوبتی و حرارتی، بالش و متکا، فیلتر و فیلتر سازی، تشک، لحاف، مبل راحتی، عروسک سازی و صدها موارد دیگر استفاده نمود.

الیاف مصنوعی برای لحاف

امروزه استفاده از الیاف مصنوعی برای لحاف و بالش بسیار رایج شده است. این الیاف از مواد پتروشیمی گرفته شده و قابلیت پر کنندگی بالایی دارند. ساختار پفکی و توخالی داشته و گزینه‌ مناسبی به عنوان پنبه مصنوعی به حساب می آیند. این الیاف سبک و سفید بوده و انعطاف پذیر و فنری شکل می باشند. از طرفی این الیاف آنتی باکتریال و بهداشتی هستند. قابل شستشو با دست و ماشین بوده و بعد از شستشو دفرمه نشده و تغییر شکل نمی دهند. لحاف های پر شده از این الیاف قابل شستشو در دمای بالا بوده به همین دلیل می ‌توان به طور مرتب آنها را از باکتری و کنه پاکسازی نمود.

الیاف مصنوعی جهان الیاف

جهان الیاف از جمله پیشگامان عرضه الیاف پلی استر هالو (Hollow) می باشد. این گروه تولیدی انواع الیاف مصنوعی و طبیعی را به بازار عرضه می ‌کند. الیاف مصنوعی جهان الیاف قیمتی مناسب و کیفیتی بی نظیر داشته و قابل ارائه به تمامی نقاط کشور می ‌باشد. بهترین الیاف برای تهیه کالاهای خواب با قیمت مناسب را می توانید از جهان الیاف تهیه نمایید.

 

 الیاف پنبه مصنوعی

الیاف پنبه مصنوعی در واقع الیاف مصنوعی حاصل از پلی استر می باشند. به علت شباهت ظاهری زیادی که به پنبه دارند به آنها پنبه مصنوعی گفته می شود. الیاف پنبه مصنوعی شفاف و سفید رنگ بوده و انعطاف پذیری زیادی دارند. پنبه مصنوعی دارای حجم قابل توجهی بوده و در صنایع پرکنی کاربرد زیادی دارد. مهمترین کاربرد این محصول، استفاده در تولید محصولاتی است که نیاز به یک پرکننده خوب دارند مثل: تولید انواع بالش، پشتی مبل، انواع مختلف عروسک، کیسه‌ های خواب. محصولات پر شده از الیاف پنبه مصنوعی کاملا بهداشتی، انعطاف پذیر و نرم بوده و پر حجم هستند. ضد کپک، ضد قارچ، قابل شستشو و به لحاظ قیمت مقرون به صرفه هستند.

 الیاف مصنوعی چگونه درست می شود؟

به طور کلی باید گفت الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت با روش های متفاوتی تولید می شوند. از مهمترین روش های تولید این الیاف می توان به: ذوب ریسی، تر ریسی، خشک ریسی، ژل ریسی اشاره نمود. ماده تشکیل دهنده این الیاف به شکل مایع بوده که حاصل انحلال یک ماده جامد درون حلال و یا حاصل مذاب یک پلیمر می باشد که با فشار ثابت از سوراخ های یک رشته ساز عبور می کند. بعد از خروج از رشته ساز الیاف به شکل جامد در می آیند. این مرحله انعقاد بوده و اساس کار روش های نامبرده را تشکیل می دهد.

روش تولید الیاف مصنوعی

همانطور که گفتیم برای تولید این الیاف روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه با روش های دیگر نیز آشنا می شویم:

 الکتروریسی

ایده روش الکتروریسی بر اساس میدان الکتریکی خارجی می باشد و برای مذاب های باردار و سیالات استفاده می گردد. این میدان خارجی سبب تولید بار الکتریکی در سطح پلیمر و نیز غلبه بر تنش سطحی می گردد. در نتیجه سبب ایجاد یک جت یا جریان سریع می شود. البته این روش تنها برای محلول های باردار پلیمری و نیز برای مذاب هایی که درگیری مولکولی کافی دارند معتبر می باشد. روش الکتروریسی سبب تولید الیاف با قطر نانومتر و نیز زیر میکرومتر می شود.

ریسندگی با روش کریستال مایع

در این روش الیاف با کارایی زیاد با ریسیدن پلیمرهای مایع بلوری می توانند تولید گردند. این فرآیند با حل نمودن پلیمر درون حلال یا با گرم نمودن پلیمر تا دمای بیشتر از ذوب یا انتقال شیشه ای انجام می شود. زنجیرهای بلوری پلیمری مایع به صورت میله می ‌توانند الیاف با کارایی زیاد تولید کنند. چون جهت‌ گیری این زنجیرها در جهت طولی لیف و بدون تا شدن آسان می باشد. با افزایش یافتن غلظت پلیمر، ویسکوزیته نیز افزایش می یابد. البته با رسیدن غلظت به مقدار بحرانی ویسکوزیته سریعا کاهش می ‌یابد.

خصوصیات الیاف مصنوعی

از جمله خصوصیات این الیاف می توان اشاره نمود به: همه الیاف مصنوعی بسیار شبیه به هم هستند. برای تشخیص این الیاف از هم به کارشناسان مجرب در این زمینه نیاز می باشد. این الیاف با دوام بوده و ماندگاری بالایی دارند. همچنین باید گفت این الیاف چروک پذیری بسیار کمی داشته و قابل شستشو با دست و ماشین می باشند.

 

 مزایای الیاف مصنوعی

یکی از الیاف های مصنوعی، پلی استر می باشد. از جمله ویژگی های آن می ‌توان گفت که خیلی خیلی محکم می باشد. الیاف مصنوعی بسیار نرم و لطیف بوده و مقاوم در برابر لکه شدن هستند. گرد و خاک را به خود جذب نمی کنند، زیرا الیاف الکترواستاتیک هستند. به راحتی با ماشین و یا دست قابل شستشو می باشند. خشک شدن این الیاف نیز راحت بوده و جذب پذیری ضعیفی دارند. به همین دلیل سریع خشک می شوند. مقاومت این الیاف در برابر نور خورشید مناسب می باشد. پارچه های تولید شده از پلی استر با گرما دادن قابل پلیسه شدن یا چین خوردن هستند. این پارچه ها بشور و بپوش بوده و در برابر بازها و اسیدها و همچنین در برابر کپک زدگی و بید فرش مقاوم می باشند.

نایلون نیز از جمله الیاف کاملا مصنوعی به شمار می‌ رود. نایلون استحکام مناسبی در برابر کشش و سایش دارد. به همین علت کاربری فراوانی دارد. جوراب های نایلونی سریع خشک می شوند. زیرا رطوبت کمی را جذب می کنند. الیاف نایلون سطح براق و صافی داشته و کشش پذیری کم و مناسبی دارند.

کاربرد انواع الیاف مصنوعی

انواع الیاف

 تفاوت الیاف طبیعی و مصنوعی

الیاف طبیعی و مصنوعی دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه با آن آشنا می شویم:

  •  ماندگاری و دوام
  •  الیاف مصنوعی قوی تر و با دوام تر از الیاف طبیعی هستند. همچنین ماندگاری بیشتری نسبت به منسوجات طبیعی دارند.
  •  جذب آب
  • الیاف طبیعی نسبت به نوع مصنوعی جذب آب بیشتری دارند و به خوبی می توانند آب را به خود جذب نمایند.
  •  چروک پذیری
  • الیاف طبیعی چروک پذیری بیشتری دارند. در صورتی که الیاف مصنوعی چروک پذیری بسیار ناچیزی دارند.
  • خرید الیاف
  •  نوع مواد اولیه
  • الیاف طبیعی منشا طبیعی داشته و معمولا منشا پروتئینی یا سلولزی دارند. اما در مقابل آنها نوع مصنوعی ساخته دست بشر بوده و از مواد شیمیایی ساخته می شود.
  •  زنده بودن الیاف طبیعی
  •  الیاف طبیعی زنده اند. به این معنی که مولکول های آنها با گرما منبسط شده و در فرد احساس خنکی ایجاد می کنند. در هوای سرد نیز منقبض شده فرد را گرم می کنند. اما در نوع مصنوعی الیاف این خصوصیات وجود ندارد.
  •  هزینه تولید و پرداخت
  •  برخلاف تصور هزینه های تولید و پرداخت در الیاف طبیعی بسیار کمتر از نوع مصنوعی الیاف می باشد.
چروک پذیری در الیاف

چروک پذیری در الیاف

 الیاف مصنوعی پلی استر متری

الیاف متری یکی از انواع فرآورده‌ های الیاف ویکسوز می باشد و به صورت متری و در سطحی منسجم، صاف و منظم تولید می گردند. این الیاف در ضخامت و اندازه های مختلفی تولید می ‌شوند. هر ضخامت آن نیز در صنعتی خاص استفاده می‌ شود . الیاف متری نرم و انعطاف پذیر بوده و سفید رنگ می باشند. بافت پفکی شکل و توخالی داشته و به صورت رولی و طاقه ای عرضه می گردند.

همچنین از جمله خصوصیات این الیاف می‌ توان به سبک و شفاف بودن، لطیف و نرم بودن، انعطاف پذیری، بدون رایحه و ضد حساسیت بودن، بهداشتی و دوام بالا، قابلیت شستشو، قیمت مناسب و عدم تغییر شکل آنها بعد از استفاده طولانی مدت اشاره نمود. از این الیاف در کالای خواب، صنعت فیلتراسیون، صنعت پوشاک و مبلمان سازی استفاده می شود.

 الیاف مصنوعی در فرش

نخ های مورد استفاده در بافت فرش به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. الیاف ویسکوز در فرش از مواد نفتی تهیه می شوند. از جمله رایج ترین این الیاف می توان به: اکریلیک، نخ نایلون، پلی گروپلین، پلی استر و ویسکوز اشاره نمود. البته ویسکوز از جمله الیاف بازیافتی مصنوعی می باشد که کیفیت قابل قبولی ندارد. بنابراین ویسکوز گزینه مناسبی برای این کار نیست.

در تولید فرش ماشینی می توان سه دسته نخ استفاده نمود: نخ تار، پود و نخ خاب. نخ تار در فرش ماشینی معمولا از جنس پلی استر، پنبه یا ترکیبی از هر دو می باشد. نخ پود که نگهدارنده نخ خاب در فرش می باشد از جنس جوت پلی استر یا پنبه می باشد.

کاربرد الیاف طبیعی و مصنوعی در صنعت فرش

کاربرد الیاف طبیعی و مصنوعی در صنعت فرش

 الیاف ویسکوز در عروسک

الیاف مصنوعی مورد استفاده در عروسک سازی، خاصیت پرکنندگی مناسبی دارند. این الیاف ساختاری سبک، حجیم، شفاف و سفید دارند. همچنین با پوست کودکان سازگار بوده و ضد حساسیت هستند. الیاف موجود در عروسک دارای خواصی هستند از جمله: پرپف، سبک، نرم و لطیف، قابلیت شستشو با ماشین و دست، ضد آلرژی و حساسیت، بهداشتی و آنتی باکتریال، سریع خشک شدن، وزن کم حتی در زمان خیس بودن و ارزان بودن. این الیاف در دو نوع توپی و ساده و به قیمتی مناسب توسط جهان الیاف به بازار عرضه می گردند.

الیاف ویسکوز در عروسک سازی

الیاف ویسکوز در عروسک سازی

جمع بندی

انواع الیاف مصنوعی گروهی از الیاف نساجی هستند که با روش خاص و به شکل مصنوعی تولید می‌گردند. این الیاف هایی در این مقاله از آن ها ذکر شد به طور معمول درون طبیعت وجود نداشته و در حال حاضر هم ندارند اما احتمال دارد ریشه طبیعی داشته باشند، این الیاف ها همانند: پلی آمید و نایلون و حتی مهم تر از بقیه الیاف اکریلیک می باشد. این الیاف های مصنوعی به دو گروه تقسیم می‌شوند.

گروه اول الیاف نیمه مصنوعی یا بازیافته می‌باشند و در ساخت آن‌ها از الیاف طبیعی بهره گرفته می‌شود. گروه دوم نیز شامل الیاف ترکیبی است و در آن‌ها تنها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در این مقاله از وبلاگ جهان الیاف به معرفی الیاف مصنوعی و انواع الیاف مصنوعی پرداخته‌ایم.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “همه چیز درباره الیاف مصنوعی

  1. علی اسکندری گفت:

    سلام
    روز به خیر
    توی اینستاگرام صفحه ای دارید برای بروز رسانی قیمت ها که روزانه قیمت داشته باشیم؟؟

  2. بهاره عظیمی گفت:

    لطفا مطالب مقایسه ای هم بزارید

  3. نیما گفت:

    سلام و خسته نباشین
    خیلی عالی بود این مطالبتون
    فقط اینجا اصلا اشاره ای نشده که برای ساخت این الیاف ها دقیقا از چه موادی به چه میزان استفاده میشه.برای مثال برای الیاف پشم مصنوعی از بازیافتی دقیقا از چه ماده بازیافتی و افزودنی به چه میزان استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *