الیاف هالو

الیاف هالو از چه موادی ساخته می شوند؟

راهنمای مواد تشکیل دهنده الیاف هالو

الیاف هالو از چه موادی ساخته می شوند؟

مواد تشکیل دهنده الیاف هالو  به طور کلی دسته بزرگی از پلیمرها هستند که از اواخر قرن نوزدهم تولید آنها آغاز شد. الیاف مصنوعی از مواد شیمیایی به دست می آیند. یعنی دارای ساختمان پروتئینی و یا سلولزی نیستند و در ساخت آنها طبیعت نقشی ندارد. بنابراین با اجرای فرآیندهای مختلف شیمیایی به آنها ساختمان لیفی داده می شود. سه گروه از الیاف سنتزی مصنوعی عبارتند از:  پلی آمید ها : از این الیاف می ‌توان به نایلون اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده الیاف هالو

مواد تشکیل دهنده الیاف هالو

پلی استر

مثل ترویرا، داکرون، تترون، تریلن، مشتقات وینیلی همانند ارلن، اکریلیک و pvc. به طور کلی الیاف هالو یا الیاف بشر ساخته دارای دو منشاء می باشند. منشاء طبیعی مهمترین منابع طبیعی برای تهیه این الیاف، سلولز گیاهان است. نظیر این الیاف استات و ویسکوز ریون می باشد. منشاء مصنوعی تولید این الیاف با منشاء مصنوعی معمولا از پلیمرهای مصنوعی که در واقع مشتقات گاز و نفت هستند صورت می گیرد.به طور کلی باید گفت الیاف مصنوعی یا الیاف هالو بشر ساخت با روش های متفاوتی تولید می شوند. از مهمترین روش های تولید این الیاف می توان به:

  • ذوب ریسی
  • تر ریسی
  • خشک ریسی
  •  ژل ریسی 

مواد تشکیل دهنده الیاف هالو

ماده تشکیل دهنده این الیاف به شکل مایع بوده که حاصل انحلال یک ماده جامد درون حلال و یا حاصل مذاب یک پلیمر می باشد که با فشار ثابت از سوراخ های یک رشته ساز عبور می کند. بعد از خروج از رشته ساز الیاف به شکل جامد در می آیند. این مرحله انعقاد بوده و اساس کار روش های نامبرده را تشکیل می دهد.

 روش تولید الیاف هالو

همانطور که گفتیم برای تولید این الیاف روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه با روش های دیگر نیز آشنا می شویم

الکتروریسی: در الیاف هالو ایده روش الکتروریسی بر اساس میدان الکتریکی خارجی می باشد و برای مذاب های باردار و سیالات استفاده می گردد. این میدان خارجی سبب تولید بار الکتریکی در سطح پلیمر و نیز غلبه بر تنش سطحی می گردد. در نتیجه سبب ایجاد یک جت یا جریان سریع می شود. البته این روش تنها برای محلول های باردار پلیمری و نیز برای مذاب هایی که درگیری مولکولی کافی دارند معتبر می باشد.

روش الکتروریسی: سبب تولید الیاف با قطر نانومتر و نیز زیر میکرومتر می شود. ریسندگی با روش کریستال مایع در الیاف هالودر این روش الیاف با کارایی زیاد با ریسیدن پلیمرهای مایع بلوری می توانند تولید گردند. این فرآیند با حل نمودن پلیمر درون حلال یا با گرم نمودن پلیمر تا دمای بیشتر از ذوب یا انتقال شیشه ای انجام می شود. زنجیرهای بلوری پلیمری مایع به صورت میله می ‌توانند الیاف با کارایی زیاد تولید کنند. چون جهت‌ گیری این زنجیرها در جهت طولی لیف و بدون تا شدن آسان می باشد. با افزایش یافتن غلظت پلیمر، ویسکوزیته نیز افزایش می یابد. البته با رسیدن غلظت به مقدار بحرانی ویسکوزیته سریعا کاهش می ‌یابد.

خصوصیات الیاف هالو

از جمله خصوصیات این الیاف می توان اشاره نمود به: همه الیاف مصنوعی بسیار شبیه به هم هستند. برای تشخیص این الیاف از هم به کارشناسان مجرب در این زمینه نیاز می باشد. این الیاف با دوام بوده و ماندگاری بالایی دارند. همچنین باید گفت این الیاف چروک پذیری بسیار کمی داشته و قابل شستشو با دست و ماشین می باشند.

کاربرد الیاف هالو

الیاف هالو در فرش نخ های مورد استفاده در بافت فرش به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. الیاف مصنوعی در فرش از مواد نفتی تهیه می شوند. از جمله رایج ترین این الیاف می توان به: اکریلیک، نخ نایلون، پلی گروپلین، پلی استر و ویسکوز اشاره نمود. البته ویسکوز از جمله الیاف بازیافتی مصنوعی می باشد که کیفیت قابل قبولی ندارد. بنابراین ویسکوز گزینه مناسبی برای این کار نیست.

نخ های استفاده شده در فرش ماشینی چیست ؟

در تولید فرش ماشینی می توان سه دسته نخ استفاده نمود: نخ تار پود و نخ خاب. نخ تار در فرش ماشینی معمولا از جنس پلی استر، پنبه یا ترکیبی از هر دو می باشد. نخ پود که نگهدارنده نخ خاب در فرش می باشد از جنس جوت پلی استر یا پنبه می باشد. الیاف هالو در عروسک سازی الیاف مصنوعی مورد استفاده در عروسک سازی، خاصیت پرکنندگی مناسبی دارند. این الیاف ساختاری سبک، حجیم، شفاف و سفید دارند. همچنین با پوست کودکان سازگار بوده و ضد حساسیت هستند. الیاف موجود در عروسک دارای خواصی هستند از جمله: پرپف، سبک، نرم و لطیف، قابلیت شستشو با ماشین و دست، ضد آلرژی و حساسیت، بهداشتی و آنتی باکتریال، سریع خشک شدن، وزن کم حتی در زمان خیس بودن و ارزان بودن. این الیاف در دو نوع توپی و ساده و به قیمتی مناسب توسط جهان الیاف به بازار ارائه میشود .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “الیاف هالو از چه موادی ساخته می شوند؟

  1. علی اسکندری گفت:

    سلام
    روز به خیر
    توی اینستاگرام صفحه ای دارید برای بروز رسانی قیمت ها که روزانه قیمت داشته باشیم؟؟

  2. ماهان گفت:

    کارخونه تولیدی در این حوزه در ایران هست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *